Michel Audiard

Beeldhouwer

Van miniem tot gigantisch: de zoektocht naar het unieke

Als autodidactisch beeldhouwer start Michel Audiard in 1978 een bronsgieterij op die volgens de verlorenwasmethode werkt.

Zijn creativiteit reikt ver, gaande van sieraden van enkele grammen tot beeldhouwwerken die meerdere tonnen wegen, over meubels, pennen en standbeelden. Niets is deze kunstenaar te veel en alles wat hij aanraakt, komt tot leven.

In de jaren 90 realiseerde hij vooral gesculpteerde pennen, gemaakt van de mooiste materialen (ivoor van een mammoet, meteoorsteen, versteend hout …), die de wereld zijn rondgegaan. Meer dan 70 staatsleiders hebben hun eigen “Audiard”.

Vanaf 2000 creëert hij zijn eerste “Passages”. Door te spelen met licht en materialen, brengt hij het onzichtbare naar voren in zijn beelden, uitgesneden uit een verroeste staalplaat, waarbij het roest de patina van het ijzer vormt, onverbiddelijk verwijzend naar de tijd. Zo heeft hij in de loop der jaren wel 2000 Passages gerealiseerd.

Aan deze kunstenaar werden al meerdere tentoonstellingen gewijd, waarin zijn werk wordt geroemd en die hem zijn actuele internationale faam hebben verleend.

In 2011 laat hij de poort Z’Animaux Musiciens los op de wereld. De ontdekking van kleur betekent voor Michel Audiard wat het Zwart vierkant voor Malevitch was. Niets is ooit nog als voorheen, en voortaan worden al zijn werken gekenmerkt door “kleur”. In de winter van 2013 wordt zijn Z’Animaux Musiciens met succes bekroond en in het Palais Garnier te Parijs tentoongesteld.

Zijn meest recente creaties, enkele monumentale beeldhouwwerken in hars, weerspiegelen ook nu weer het eclecticisme van de kunstenaar en zijn vermogen om zichzelf steeds weer in vraag te stellen.