Armand Petersen

Freanse Beeldhouwer — 1891-1969

Armand Petersen (1891-1969) is op 25 november in Basel (Zwitserland) geboren.

Pompom wordt onthult in 1922 in de Salon d’Automne met zijn grote witte beer en brengt samen “Jardin des Plantes” jonge dieren artiesten die op modellen op ware mate studeren.

Vanaf 1926 is Armand Petersen daarbij. In 1929, twee jaar na zijn ontdekking wordt Petersen een van de beste dieren artiesten.

Armand Petersen heeft verschillende taken van de Franse staat en buitenlandse staten gekregen. We vinden veel van zijn werkstukken in Franse ambassades maar ook in musea zoals “Hippopotame” in het Louvre museum, tentoongesteld in het museum de Vernon een “hijskraan”, in het jacht museum in Gien een stier, in het museum van Angers en andere werkstukken op ware grote zoals de “De grote ree” in het museum van Louviers, ‘de panter” in Bry-sur-Marne, “de raaf” en “het kalf” in Basel.

Een dertigtal van zijn werkstukken zijn ook uitgegeven door de twee grootste ceramiek manufactures van vroeger, Sèvres en Bing and Grondahl (Copenhagen)

In 1959 exporteert de Dreyfus galerij zijn werkstukken in de Verenigde Staten.

Zijn keuze voor dieren kunst bracht hem in de gouden eeuw van de jaren 30 gedomineerd door figuren die populair bleven. Een hele generatie werd beïnvloedt door de dieren stijl.

Het is in Frankrijk dat hij herkent was als een van de beste, Pompom en Sandoz die een overheersende rol speelden in het realiseren van zijn werkstuk en zijn populariteit.

Het is interessant om een opvolger van Pompom te vinden, die zijn principes overmeesterd met een bepaalde originaliteit. Door het bijeen brengen van verschillende talenten en zijn opleiding als zilversmid komt hij tot een precieus en uniek werkstuk.

Een grote voortzetting en altijd een oog op perfectie zijn de karakteristieken van een man als artiest die toch een evolutie heeft gekend ondanks de etappes in zijn leven, een moeilijke periode en zijn weigering om iets eenvoudig te maken.